Naturnatten 5 juni 2021

I år åker vi till   Voxnadalskretsen i   Hälsingland och firar naturnatten med dem. Vi ska få en guidad tur på 7,5 km efter Häsboleden, Eggaspåret. Det ligger 1 km norr om Skålsjögården.

Alla tar i år med sig eget fika o ev matsäck. Vi åker gemensamt från Torget  i Rättvik kl 17.00.

Kängor/skor går bra att ha. Torrt underlag.

Vägbeskrivning från Rättvik. Bingsjö och ut på rv 50 mot Edsbyn.

Vid Rv 50, 1 km norr om Skålsjögården är det skyltat, Sjösvedens Finnbygdsmuseum samt gul skylt Häsbo 7. Upp till Häsbo är sedan en träskylt ”Häsbo” till höger. Efter 300 m är man framme vid gamla vägkorset och kulturmarken, där vi parkerar och träffar våra vänner från Ovanåker  kl 18.30

Leden Eggaspåret i Häsbodalen, Alfta och Bollnäs Finnskog

Leden går fram och åter i den för geomorfologin (de geologiska landskapsformerna) och rörligt friluftsliv riksklassade Häsbodalen. Namnet Eggaspåret kommer av namnet på rull-stensåsen Egga, som i sin tur har sitt namn av åsens kniveggsform. Den 5,5 km långa ledsträckningen uppe på åsens krön är omvittnad som det finaste vandringsstråket i Ovanåkers kommun. Längs leden finns också några bevarade kulturbyggnader i form av en komplett torkbastu, en myrslåtterlada och ett f.d. skogsstall samt två vindskydd. Leden passerar vallvaktargården Häsbo med ädelfiskevattnet Häsbosjön (röding) och följer delvis Häsboån.

I år släpptes den nya foldern för den renoverade leden. Namnet Eggaspåret kommer av namnet på rullstensåsen Egga, som i sin tur har sitt namn av åsens kniveggsform. Den 5,5 km långa ledsträckningen uppe på åsens krön är omvittnad som det finaste vandringsstråket i Ovanåkers kommun. Projektets upprinnelse var, att en 7,5 km lång runda med utgångspunkt i Häsbo av den totalt 3 mil långa leden 2017 kom med i den holländska guideboken för vandringar: Walking in Central Sweden, Gästrikland, Hälsingland & Västmanland. Boken finns även på tyska och naturligtvis på holländska.