Läget vindkraftsparker Broboberget – Lannaberget april 2020

Efter att naturskyddsföreningen fick rätt,  i mark- och miljödomstolen att man inte fick bygga vindkraftparkerna, så överklagade det tyska bolaget WPD till mark- och miljööverdomstolen, där man återförvisade ärendet till miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Dalarna, för en ny handläggning. WPD har kompletterat tidigare ansökan och vi har lämnat in våra synpunkter, där vi fortfarande ställer oss kritiska till placeringen av de båda parkerna så nära våras finaste naturområden, som kommer att avsevärt påverkas, både under själva byggandet som under själva driften. Det är ett enormt indusrilandskap vi får mitt i vildmarken. Ärendet ännu inte beslutat hos länsstyrelsen.